مقالات و نکات درمانی

تاثیر قطره آهن بر روی دندان کودکان /پوسیدگی- لکه سیاه

قطره آهن و پوسیدگی دندان

کودکان زیادی در سنین 2 الی 4 سالگی با خوردگی دندان و یا لک های سیاه روی دندان مواجهه هستند که عموم افراد علت را استفاده از قطره آهن می دانند، نظر شما چیه؟ آیا قطره آهن عامل سیاهی و پوسیدگی دندان کودک است ؟

“لبخند زیباترین زبان دنیاست” ، پس چه بهتر که ما به زیباترین و بهترین شکل لبخندمان را به دیگران هدیه کنیم.

 

چکار کنیم که قطره آهن سبب سیاه شدن دندان های کودک نشود؟

  • قطره آهن را با مقداری آب رقیق کنید و بعد به کودک دهید
  • تا جای ممکن قطره چکان را در عقب ترین قسمت دهان بریزید و سریع خورده شود تا به دندان های جلویی برخورد نکند و سپس به کودک آب دهید تا بنوشد و یا با آب دهان را شستشو دهید.
  • ویتامین سی موجود در پرتقال باعث جذی آهن می شود . میتوانید قطره آهن را با آب پرتقال یا آب سیب ترکیب کنید و بعد با استفاده از نی و یا قطره چکان به کودک دهید.
  • قبل از مصرف قطره آهن دندان های کودک را مسواک بزنید
  •  بعد از مصرف قطره آهن دندان های کودک را مسواک بزنید و یا با دستمال یا پنبه سطح دندان ها را تمیز کنید.

آیا قطره آهن سبب پوسیدگی دندان کودک می شود؟

تحقیقات نشان می دهد که قطره آهن نه تنها سبب پوسیدگی دندانی نمی‌شود بلکه تا حدودی سبب پیشگیری از پوسیدگی دندان ها نیز می‌شود.

نقل قول از دندانپزشک متخصص کودک و نوجوان “خیلی اوقات والدین یک بچه یک و نیم دو ساله میان با یک عالمه پوسیدگی در دهان کودک و انگشت اتهام رو به سمت قطره آهن میگیرن میگن این قطره آهن هست که باعث خراب شدن دندان ها شده. از وقتی قطره آهن دادم دندون بچم خراب شده در صورتی که اصلا و ابدا قطره آهن باعث پوسیدگی دندان ها نمیشه این شیر شبانه هست حالا هر شیری که میخواد باشه: شیر مادر، شیر پاستوریزه، شیر خشک.”

سلامت دهان و دندان کودک در اعتماد به نفس او تاثیر دارد

 عوامل پوسیدگی دندان کودک

شیرشبانه

شیر دادن به کودک در حین خواب باعث ایجاد یک استخر پوسیدگی زا می شود. شیر شیرین گلوکز و لاکتوز داره و مثل یک محیط اسیدی عمل میکند و باعث پوسیدگی دندان ها میشود.

مسواک

غذا و نوشیدنی‌ها باعث رشد باکتری در دهان و دندان‌ها کودکان می‌شود. این باکتری‌ می‌تواند به سطح دندان کودک شما آسیب برساند، مینای دندان را از بین ببرد و باعث پوسیدگی وخرابی دندان شود.

رژیم غذایی نامناسب

مصرف شیرینی و آبنبات رو به حداقل برسانید، نوشابه را از رژیم غذایی کودک و همچنین خودتان حذف کنید ، از آدامس های بدون شکر و یا آدامس هایی که شیرین کننده آن گزیلیتول است استفاده کنید. منابع غذایی کلسیم دار باعث استحکام دندان ها می شود. مانند شیر  ، ماست ، پنیر، ماهی  و سبزیجات سبز رنگ مثل کلم  ، کلم بروکلی  ، اسفناج و جعفری.

انتقال باکتری از بزاق والدین به کودک

باكتريها مي توانند از راه بزاق دهان افراد خانواده به دهان نوزاد انتقال داده شوند.پس نوزاد را از لب نبوسید چون باعث انتقال باکتری های بزاق به اون می شوید، از قاشق جدا برای غذا دادن به کودک استفاده کنید،پستانک کودک را به هیچ وجه با دهان خود تمیز نکنید و بعد در دهان کودک بگذارید.

دندان شیری کودک و حفظ و نگهداری شان بسیار مهم است

بهتر است از چه سنی برای چکاب دندان های کودکمان به دندانپزشک مراجعه کنیم ؟

با اولین رویش دندان شیری بهتراست کودک تحت نظر یک دندانپزشک متخصص کودکان باشد. و این ویزیت اولیه نباید دیرتر از دوازده ماهگی تا یک سالگی بشود اگر از ابتدا تحت نظر دندانپزشک متخصص کودکان باشد در بیشتر مواقع خیلی از مشکلاتی که در مراحل اولیه می تواند با یک درمان ساده  برطرف بشود در آینده به مشکلات پیچیده تر تبدیل نمیشود .ضمن اینکه بچه با محیط دندانپزشکی آشنایی پیدا می کند و در آینده اگر خدایی نکرده دندانش مشکل پیدا کرد دیگه با محیط آشنایی کامل دارد وهمکاری بهتر در زمان درمان از خود نشان می دهد .

معاینات منظم دندانپزشکی معمولا هر ۶ الی ۱۲ ماه یکبار توصیه می‌شود.

بارگذاری...

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *