جرم دندان لایه ای است که از تجمع پلاک های میکروبی بر روی دندان تشکیل میشود. اگر پلاک دندان به طور کامل پاکسازی نشود باعث تشکیل لایه های رسوبی روی سطح دندانی و خط مرزی میان لثه میشوند. جرم روی دندان باعث ایجاد بوی بد دهان و به خطر افتادن سلامت دندان و لثه میشود. مصرف مواد غذایی و رنگی از جمله چای و قهوه باعث ایجاد جرم روی دندان ها میشود و از بین بردن آن نیازمند یک روش کاملا سالم و پزشکی است تا لایه هی انباشته شده جرم را از سطح دندان از بین ببرد.

آیا جرم گیری دندان ضرر دارد؟

وجود جرم در دهان زنگ خطری جدی است برای ایجاد عفونت در بافت لثه و آسیب جدی به دندان ها. این درمان باعث از بین رفتن تمامی رسوبات داخل دهان میشود. باور غلطی که در میان عموم رواج دارد این نکته است که این درمان باعث نازک شدن مینای دندان و از بین رفتن مینای دندان می شود. اما باید این نکته را بدانید که وجود جرم در دهان خطرناک است نه عمل جرم گیری. اگر از عوارض وجود جرم بر روی دندان آگاه باشید متوجه خواهید شد که جرم دندان به مرور زمان باعث از بین رفتن بافت لثه، تحلیل لثه و در نهایت لق شدن و افتادن دندان خواهد شد.

چرا دندان ها بعد از جرم گیری حساس میشوند؟

بعد از این درمان، ممکن است دندان ها دچار حساسیت شوند و نسبت به گرما یا سرما واکنش نشان دهند. اما نگران نباشید این یک امر طبیعی است و بعد از گذشت چند روز از بین خواهد رفت. دلیل حساس شدن دندان ها بعد از این د از بین رفتن و حذف جرم های روی لثه است که با حذف آن قسمتی از ریشه دندان به قسمت بیرونی اکسپوز میشود. حساس شدن دندان بعد ازاین درمان امری طبیعی است.

مزایای جرم گیری دندان

جرم گیری دندان و بروساژ دندان باعث از بین رفتن التهاب و ورم لثه میشود. حذف جرم از روی دندان باعث کاهش پوسیدگی دندان و بیماری لثه میشود همچنین این درمان دارای مزایای زیر می باشد:

• جلوگیری از انتشار عفونت در دیگر قسمت های بدن.
  • از بین رفتن لکه های طراف دندان .
  • و در صورت وجود بیماری لثه ای بوی بد دهان نیز از بین خواهد رفت.

هرچند وقت به جرم گیری نیاز داریم؟

با رعایت درست و اصولی بهداشت دهان و دندان و استفاده درست از مسواک و نخ دندان ممکن است در طولانی مدت به جرم گیری دندان نیاز نداشته باشید، اما افرادی که به طور مرتب از نخ دندان و مسواک استفاده نمیکنند نیاز به این درمان به طور دوره ای (هر شش ماه یکبار و یا حداقل سالی یکبار) خواهند داشت. در صورت بی توجهی به رعایت بهداشت دهان و دندان فرد دچار عفونت دندان و مشکلات پرهزینه تر خواهد شد.

نمونه کارهای مشابه