مقالات و نکات درمانی

آیا جرمگیری باعث لق شدن دندان ها می شود؟

سوال

بعد ازانجام درمان جرم‌گیری احساس می‌کنم دندان‌ هام لق شده ،آیا این لقی از جرمگیری هست که انجام دادم ، علت چیست ؟

پاسخ:

برخی تصور می‌کنند که جرم گیری دندان منجر به لق شدن دندان‌ها می‌شود، اما این تصور کاملا اشتباهی می باشد. در اصل زمان التهاب لثه پلاک فضای اطراف دندان را پر کرده است و اکنون که با جرم گیری پلاک برداشته می‌شود، احساس لق بودن دندان طبیعی است. به‌مرور با افزایش چسبندگی بافت لثه به دندان‌ها این مشکل رفع می‌شود.

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان تکنیکی برای تمیز کردن عمیق فضای زیر لثه‌ها و دندان‌ها است و اغلب از آن برای پیشگیری یا درمان بیماری مزمن پریودنتال (بیماری لثه) استفاده می‌شود.
افرادی که به میزان زیادی چای می نوشند یا کسانی که سیگار می کشند و به همین دلیل رنگدانه های روی دندان آن ها زیاد است با انجام جرمگیری تفاوت چشمگیری در دندان های خود مشاهده می کنند.

جرمگیری دندان

جرم گیری یک راه حل دندانپزشکی برای برداشتن جرم ها و رنگدانه های خارجی روی دندان و لثه است

چرا باید دندان را جرم گیری کرد؟

جرم پاک نشده دندان باعث تحلیل لثه و بافت نگهدارنده دندان شده و با افزایش مقدار جرم لثه عقب نشینی کرده و غشایی کاذب به جای لثه روی ریشه دندان قرار می گیرد و به تدریج سبب لق شدن و پوسیدگی ریشه دندان می شود.
هنگامی که میزان جرم دندان زیاد شده و جرمگیری انجام شود پس از برداشتن جرم ها حساسیت دندان ها به دلیل پیدا شدن ریشه دندان در حفره دهان افزایش می یابد، البته پس از مدتی که لثه مجددا روی سطح ریشه برمی گردد میزان حساسیت کاهش یافته و از بین می رود.

فواید جرم گیری دندان

در حال حاضر جرم گیری دندان به‌عنوان یک روش درمانی گلد استاندارد برای بیماری مزمن پریودنتال در نظر گرفته می‌شود. یک بررسی در سال 2015 نشان داد که این روش می‌تواند فاصله پاکت بین دندان و لثه را به طور متوسط به میزان ​​0.5 میلی‌متر کاهش دهد. در چنین شرایطی، دیگر خطر افتادن زودرس دندان و تحلیل استخوان و بافت لثه بیمار را تهدید نمی‌کند.

معایب جرم گیری دندان

جرمگیری دندان باعث از بین رفتن جرم و رسوبات دندان و لثه می شود و بیماری لثه را بهبود می دهد. اما در صورت عدم مراجعه به دندانپزشک متخصص ممکن است خطراتی همچون عقب رفتن و تحلیل لثه را به دنبال داشته باشد. در صورتی که سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد جرمگیری می تواند موجب بروز عفونت شود.
همچنین جرمگیری ممکن است همراه با ایجاد درد و حساسیت باشد. این حس ناخوشایند حداکثر به مدت 5 الی 7 روز ماندگاری دارد و پس از آن به طور کامل رفع خواهد شد. در صورت طولانی شدن درد و حساست مراجعه به دندانپزشک ضروری است.

کدام قسمت های دندان بیشتر جرم می گیرد؟

قسمت هایی از دندان ها که کمتر مسواک به آن ها می رسد و تمیز کردن آن سخت تر است بیشتر دچار جرم می شوند. در امتداد لثه و بخش هایی از دندان که پر شده اند و دندان های نامرتب جرم دندانی بیشتر تشکیل می شود.
حتی در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان باز هم جرم دندان وجود خواهد داشت چرا که باکتری ها و میکروب ها همواره در بزاق دهان وجود دارند و روی دندان ها قرار می گیرند.

مراقبت بعد از جرم گیری دندان

دندانپزشک شما احتمالا توصیه می‌کند که برای یک قرار ملاقات بعدی مراجعه کنید تا مطمئن شود که این روش کارآمد بوده و هیچ‌گونه عارضه‌ای مانند عفونت ایجاد نکرده است. البته اگر حین معاینه مشخص شود که پاکت‌های لثه کوچک نشده‌اند احتمالا باید برای انجام روت پلنینگ نیز اقدام کنید.
شما باید پس از جرم گیری دندان، اقدامات عادی مراقبت از دهان و دندان را از سر بگیرید. این مسئله شامل موارد زیر است:
  • مسواک زدن حداقل دو بار در روز
  • نخ دندان کشیدن منظم
  • شما همچنین باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید
  •  برای جلوگیری از عود بیماری پریودنتال به‌صورت منظم (هر شش ماه یکبار) به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آیا جرم گیری دندان در منزل امکان‌پذیر است؟

جرم گیری دندان در منزل با استفاده از مواد طبیعی نمی‌تواند جایگزین جرم گیری دندان در دندانپزشکی شود. اما استفاده صحیح از مسواک و خمیردندان‌های حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن، مصرف میوه و سبزیجات و غرغره کردن با دهانشویه و محلول پراکسید هیدروژن و پرهیز از سیگار و الکل قطعا می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌های شما کمک کند.

آیا جرمگیری دندان ها را سفید می کند؟

معمولا جرم گیری فقط پلاک‌ها را از بین می‌برد و رنگ دندان تغییری نمی‌کند. برای درخشندگی و سفید شدن دندان‌ها باید همزمان بلیچینگ انجام شود.