مقالات و نکات درمانی

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان قطعه فلزی توخالی از جنس تیتانیوم است که به جای ریشه دندان در داخل استخوان قرار داده می شود. حدود 3 ماه صبر می کنیم تا این قطعه تیتانیومی به استخوان جوش بخورد. بعد از آن قطعه دیگری به نام اباتمنت روی آن بسته می شود و قالب گیری می شود و روی اباتمنت روکش قرار می گیرد

implant

در چه شرایطی باید ایمپلنت دندان بکاریم؟

کاشت دندان برای پر کردن جای خالی یک دندان، چند دندان و یا تمامی دندانهای از دست ‌رفته یک قوس دندانی استفاده می‌شود. هدف از جایگزینی دندان‌ها در دندانپزشکی، بازگرداندن زیبایی و عملکرد به دهان است. به طور کلی هنگامی که سخن از جایگزینی دندان‌ها به میان می‌آید، سه روش اصلی برای این منظور مطرح می‌شود:

  • پروتز مصنوعی غیر ثابت مانند دندان مصنوعی کامل یا نیمه
  • بریج دندان ( با چسب چسبانده و ثابت می‌شود)
  • ایمپلنت دندان

دندان مصنوعی از نظر هزینه، ارزان‌ترین روش است و برای بیشتر افراد قابل تهیه می‌باشد اما از نظر زیبایی و عملکردی ضعیف‌ترین نتیجه را در بین این سه روش دارد چرا که مشکلات زیادی به دنبال دارد. علاوه بر این دندان مصنوعی بر حس چشایی تأثیر می‌گذارد.

بریج دندان روش متداولتری برای پر کردن جای خالی دندان‌ها محسوب می‌شود . مهم‌ترین اشکال بریج دندان در مقایسه با کاشت دندان، بهره ‌گیری آن از سلامت دندان‌های مجاور است. انتخاب روش جایگزینی دندان‌های از دست رفته به چند عامل بستگی دارد. به خصوص در صورتی که ایمپلنت دندان نیز جز گزینه‌ ها باشد، فاکتورهای زیر اهمیت بیشتری دارد:

  • محل دندان یا دندان‌های از دست رفته که باید جای خالی آنها پر شود
  • حجم و تراکم استخوان فک در محل کاشت دندان
  • سلامت عمومی بیمار
  • بودجه مالی در نظر گرفته شده
  • ترجیحات شخصی بیمار

مزیتهای ایمپلنت

کاشت دندان مزیت‌های زیادی به روش‌های دیگر دارد. مهم‌ترین مزیت آن از نظر سلامتی این است که نه تنها سلامت دندان‌های مجاور را به مخاطره نمی‌اندازد، بلکه از تحلیل رفتن استخوان فک پیشگیری می‌کند.

همچنین جویدن غذا و صحبت کردن برای بیمار راحت شده و همانند زمانی که از دندان‌های طبیعی و سالم خود استفاده می‌کرد، می‌تواند از دندان ایمپلنتی استفاده نماید.

بر خلاف دندان مصنوعی دیگر بیمار نگران تکان خوردن دندان و درآمدن آن نخواهد بود. بنابراین اعتماد به نفس او در حضور جمع و ارتباط با دیگران، تضعیف نمیشود.

از نظر ظاهری نیز دندان ایمپلنتی بسیار شبیه دندان واقعی است و کسی متوجه تفاوت آن نمی‌شود.

·         معایب ایمپلنت

یکی از معایب کاشت دندان، احتمال عفونت، التهاب و درد پس از جراحی کاشت ایمپلنت دندان است که به ندرت اتفاق می‌افتد و در صورت وقوع، اگر به موقع آن رسیدگی شود به سادگی درمان می‌شود.

یکی دیگر از عوارض ایمپلنت دندان ، هزینه بالای آن است که باعث می‌شود بسیاری از افراد نتوانند از این روش استفاده کنند. به خصوص در شرایطی که بیش از یک دندان خود را از دست داده ‌اید، قیمت ایمپلنت تکی بسیار بیشتر از روش‌های دیگر خواهد بود.

یکی از معایب کاشت ایمپلنت این است که در صورتی که استخوان کافی برای پشتیبانی فیکسچر نداشته باشید، نمی‌توانید این روش را انتخاب کنید مگر این که پیش از آن،پیوند استخوان انجام دهید که بر هزینه درمان و طول دوره درمان می‌افزاید.

هزینه کاشت دندان چقدر است؟

هزینه کاشت دندان بسته به شرایط متفاوت است. عواملی که تعیین‌ کننده هزینه درمان کاشت دندان هستند عبارتند از:

تعداد دندان‌هایی که قرار است با ایمپلنت جایگزین شود

  • نوع ایمپلنت
  • روش درمانی
  • یک مرحله ‌ای یا دو مرحله ‌ای بودن جراحی کاشت دندان
  • نوع روکش نصب ‌شده بر روی ایمپلنت
  • مواد مورد استفاده
  • درمان‌های جانبی مانند پیوند استخوان یا درمان لثه برای کاشت ایمپلنت دندان
  • عوامل دیگری مانند مرحله کلینیک دندانپزشکی و تخصص دندانپزشک یا متخصص ایمپلنت

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان ( dental implant ) یک درمان برای پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته با بیش از 97% موفقیت است که یک پایه فلزی به شکل پیچ جایگزین ریشه دندان از دست رفته شده و به استخوان فک جوش می خورد و شامل سه جزء فیکسچر، اباتمنت و روکش می باشد.

از ایمپلنت دندانی برای جایگزینی یک دندان تا تمام دهان استفاده می شود و این روش از تحلیل استخوان و لثه جلوگیری می کند. همچنین این درمان دارای بالاترین طول عمر ، استحکام و بیشترین شباهت به دندان طبیعی می باشد. برای بررسی دقیق تر ایمپلنت دندان با ما همراه باشید.

آیا ایمپلنت خوب است؟

ایمپلنت دندان برای افرادی که به سلامت عمومی و دهان و دندان خود اهمیت می دهند گزینه خوبی است. البته برای انجام ایمپلنت، استخوان فک باید شرایط مناسبی داشته باشد. زیرا ایمپلنت های دندانی با بافت های لثه و استخوان زیرین دهان ارتباط نزدیکی دارند. بنابراین این روش برای افرادی با بافت لثه سالم و عاری از بیماری پریودنتال بهترین روش می باشد.

اجزای ایمپلنت دندان

پروتز در ایمپلنت دندان می تواند شامل تاج، بریج یا پروتز بر اساس ایمپلنت باشد. ایمپلنت  یک دندان کار ترمیم تاج ها را بر عهده دارند، اما ایمپلنت های چندین دندان قادر است بریج های دندان را مرمت کند.  گاهی اوقات نیز از پروتز حمایت می کند. تاج و بریج ها در محل خود ثابت هستند و فقط دندانپزشک باید آن را جابجا کند. پروتز های ایمپلنت درون دهان قرار می گیرد و در محل خود محکم می شوند. این نوع پروتز از پروتز های معمولی استقامت بیشتری دارد.

ز دیگر عوامل در تعیین قیمت کاشت دندان نوع آرام بخش مورد استفاده و تعداد دندان های جایگزین می باشد. از آنجایی که بیمه هزینه ایمپلنت دندان را شامل نمی شود می توانید برای درمان های مقدماتی ایمپلنت از خدمات بیمه ای استفاده کنید تا هزینه ها کمتر شود.

مزایا و معایب ایمپلنت

اگر ایمپلنت دندان را به عنوان یک راه حل ثابت (و نه متحرک) جهت جایگزین کردن دندان های از دست رفته در نظر بگیریم، مزایا و معایبی را در بر می گیرد.

از مزایای ایمپلنت دندان می توان به دوام آن تا آخر عمر، در صورت مراقبت مناسب اشاره کرد. برخلاف پروتز های  مصنوعی که بعد از مدت زمان مشخصی نیازمند تعویض هستند. مزیت دیگر ایمپلنت دندان محافظت از دندان های باقی مانده شما در برابر آسیب یا فشار است. دلیل آن هم ذوب شدن ایمپلنت دندان در استخوان فک می باشد. مزیت دیگر این روش مراقبت آسان از آن است. مراقبت های معمولی که برای دندان ها انجام می شود مانند مسواک زدن، نخ دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک، برای ایمپلنت نیز مورد قبول است. نکته دیگر این است که ایمپلنت دندان مانند دندان‌های واقعی به نظر می‌رسند و عمل می‌کنند، بدون صدای کلیک یا مشکل صحبت کردن و جویدن که ممکن است با دندان مصنوعی ایجاد شود.

مزایا و معایب ایمپلنت

در کنار این مزایا کاشت دندان معایبی را نیز به همراه دارد. این روش همیشه در یک جلسه درمانی کامل نمی شود، برای ایجاد تناسب بین ایمپلنت و استخوان فک زمان مشخصی مورد نیاز است که در این مدت زمان، دندان موقتی به جای آن قرار می گیرد. این روش درمانی به حجم و تراکم خاصی از استخوان نیاز دارد و در صورت فراهم نبودن شرایط نیاز به تقویت استخوان می باشد که ممکن است برای برخی افراد مناسب نباشد. کاشت دندان یک شیوه جراحی محسوب می شود، بنابراین عوارضی به همراه دارد. بیمار ممکن است خطراتی مانند عفونت، آسیب های عصبی یا خونریزی را تجربه کند.

پرسش و پاسخ ایمپلنت دندان

چه کسانی می توانند ایمپلنت کنند ؟

امروزه ایمپلنت های دندانی موفقیتی بالای 97 درصد است و تقریبا برای همه افراد بالای 18 سال مناسب است. فقط در برخی افراد که بیماری های زمینه ای دارند ، باید قبل از انجام با پزشک مشورت نمایند.

چه کسانی نباید ایمپلنت کنند ؟

افرادی که دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت ،قلبی ، سرطان هستند ، باید قبل از انجام با پزشک مشورت کنند تا مشخص شود شرایط انجام ایمپلنت دندان را دارند یا خیر ؟

آیا ایمپلنت دندان دائمی است ؟

به طور کلی ایمپلنت های دندان بین 15 تا 20 سال عمر مفید دارند اما این طول عمر وابسته به کیفیت ایمپلنت ، میزان تخصص ، سلامت و مراقبت های فرد می تواند افزایش پیدا کند و به صورت مادام العمر از آن استفاده کنید.

ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد ؟

ایمپلنت های دندانی امروزه انواع مختلفی دارند اما برای ایمپلنت های معمولی مدت زمانی بین 2 الی 6 ماه وابسته به شرایط زمان لازم است.

ایا میشود همه دندانها را ایمپلنت کرد ؟

بله . امروزه درمان های مختلفی در ایمپلنت مانند اوردنچر و ایمپلنت کامل وجود دارد که به کمک آن می توانید همه ی دندان های خود را ایمپلنت کنید.

ایمپلنت دندان چند سال دوام دارد ؟

طول عمر مفید ایمپلنت دندان بین 15 الی 20 سال است که با مراقبت های صحیح تا مادام العمر قابل افزایش است.

بهترین ایمپلنت ساخت کدام کشور است؟

به طور کلی کیفیت و اصالت برند اهمیت بیشتری نسبت به کشور سازنده آن دارند اما کیفیت ایمپلنت کشور های آمریکا و سوئیس بسیار بالا است.

آیا ایمپلنت بیهوشی دارد؟

بله . اگر شرایط فرد طوری باشد که به بیهوشی نیاز داشته باشد، میتواند از سدیشن یا بیهوشی برای انجام ایمپلنت دندان استفاده نماید.

آیا استفاده از ایمپلنت محدودیت سنی دارد؟

به طور کلی ایمپلنت دندان محدودیت سنی خاصی ندارد ولی در افراد زیر 18 سال باید صبر نمایند تا استخوان فک آنها به طور کامل رشد کند.

مدت زمان ایمپلنت فوری چقدر است؟

ایمپلنت های فوری سرعت جوش خوردن بالایی دارند و می تواند بین 1 روز الی 1 هفته به طول بیانجامد البته فرد باید دارای شرایط ایمپلنت فوری نیز باشد.

ایمپلنت دندان چگونه انجام میشود ؟

برای انجام ایمپلنت پایه ایمپلنت در درون استخوان فک قرار میگیرد و مدت زمانی نیاز است تا این پایه به استخوان جوش بخورد. پس از گذشت این دوره روکش بر روی آن قرار می گیرد.

ایمپلنت دندان چند جلسه طول میکشد ؟

به طور کلی ایمپلنت دندان به حدود 4 جلسه نیاز دارد. 1- معاینه و جراحی 2- چک کردن وضعیت ایمپلنت و نصب هیلینگ 3- قالب گیری 4- نصب روکش

ایمپلنت دندان چند مرحله دارد ؟

1- معاینه و جراحی 2- چک کردن وضعیت ایمپلنت و نصب هیلینگ 3- قالب گیری 4- نصب روکش

روکش دندان ایمپلنت چقدر طول میکشد ؟

روکش ایمپلنت بسته به تعداد ، نوع روکش و سرعت لابراتور می تواند متفاوت باشد و بین 1 هفته الی 10 روز به طول می انجامد.

آیا ایمپلنت دندان درد دارد ؟

در طول انجام جراحی به علت بی حسی فرد دردی احساس نخواهد کرد و بعد از جراحی مقداری درد وجود دارد که با مسکن قابل رفع است.

بعد از ایمپلنت چند روز درد داریم

درد ایمپلنت بعد جراحی وابسته به تعداد و وضعیت متفاوت است اما به طور کلی درد ایمپلنت بعد 1 الی 3 سه روز از بین می رود.

درد ایمپلنت چقدر طول میکشد ؟

درد ایمپلنت بعد جراحی وابسته به تعداد و وضعیت متفاوت است اما به طور کلی درد ایمپلنت بعد 1 الی 3 سه روز از بین می رود.

برای کاهش درد ایمپلنت چه باید کرد ؟

مراقبت های لازم برای کاهش درد ایمپلنت توسط پزشک به شما اعلام می شود و می توانید از مسکن های تجویز شده استفاده کنید.

ایمپلنت دندان چه عوارضی دارد ؟

ایمپلنت دندان مانند هر درمانی ممکن است ایجاد عوارض کند اما این عوارض به ندرت اتفاق می افتد. شایعترین عوارض ایمپلنت اعم از درد ، لقی روکش و پایه و شکست درمان است.

آیا ایمپلنت باعث سرطان میشود ؟

با تحقیقات انجام شده است هیچ رابطه ای بین ایمپلنت و سرطان وجود ندارد.

آیا ایمپلنت عفونت میکند ؟

یکی از عواملی که ممکن است درمان ایمپلنت را با شکست مواجه کند ، عفونت است و با مراقبت های صحیح ایمپلنت می توان این اماکن را تا حد زیادی پایین آورد.

آیا دندان ایمپلنت خراب میشود ؟

درصد این اتفاق پایین می باشد اما ایمپلنت دندان نیز مانند دندان طبیعی نیاز به مراقبت های دهان و دندان دارد.

بعد از ایمپلنت چه بخوریم؟

بعد از انجام ایمپلنت دندان بهتر از مایعات خنک و غذاهای نرم ، مقوی و ولرم استفاده فرمایید.

چند ساعت بعد از ایمپلنت غذا بخوریم ؟

در ساعات اولیه گاز استریل وجود دارد و پس از پایان خونریزی و خارج کردن گاز استریل می توانید مصرف غذا را آغاز کنید.

بعد از ایمپلنت چند روز آنتی بیوتیک بخوریم ؟

در مورد نوع و مدت زمان مصرف آنتی بیوتیک حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

ایمپلنت دندان قبل و بعد

تا زمانی که عکس های قبل و بعد از ایمپلنت دندان را نبینید، تفاوت آن را احساس نخواهید کرد. برای بیماران از دست دادن دندان های طبیعی تجربه ای ناراحت کننده و ناخوشایند است. شکاف های ایجاد شده علاوه بر اینکه زیبایی لبخند را می گیرند انجام فعالیت های روزانه مانند خوردن و صحبت کردن را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. این موضوع اعتماد به نفس افراد را کاهش می دهد. زمانی که ریشه های دندان طبیعی از بین می رود فک شروع به ضعیف شدن کرده و دندان های دیگر به سمت شکاف ها خم می شود. علاوه بر این مراقبت از این دندان سخت شده و سلامتی دهان و دندان را در معرض خطر قرار می دهد. کاشت دندان راه حلی عالی برای رسیدن به دندان هایی زیبا، سالم و بی نقص است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *