مقالات و نکات درمانی

پر کردن دندان-مراقبت‌ها-مراحل-انواع مواد-اهواز

درمانگاه دندانپزشکی تسکین در اهواز

اولین و بزرگترین کلینیک دندانپزشکی در خوزستان با 20 سال سابقه

تمامی خدمات ترمیم با استفاده از معتبر ترین برندها در بخش‌های عمومی و تخصصی ارائه می‌شود.

چه زمان نیاز است که دندان ترمیم (پر) شود ؟

زمانی که روی دندان شما ترک یا حفره و پوسیدگی مشاهده شود، دندانپزشک برای جلوگیری از پوسیدگی و خرابی بیشتر دندان، آن را ترمیم یا به اصطلاح می‌گویند پر می‌کند.

 

مراقبت‌های بعد از پر کردن دندان

·       تا 1 الی 2 ساعت چیزی نخورید.
·       از خوردن مواد غذایی سفت و چسبناک خودداری کنید.
·       عدم استعمال سیگار و دخانیات.
·       تا چند ساعت اول پس از درمان با زبان یا انگشت به محل پر شدگی دست نزنید.
·       از طرف مقابل‌ دهانتان برای جوییدن استفاده کنید.
·      اگر درد داشتید میتوانید قرص مسکن مصرف کنید. لازم به ذکر است که درد بعد از پر کردن دندان طبیعی است و نهایتاً تا چند روز پس از ترمیم ادامه دارد.

 

مراحل پر‌کردن دندان

  1. ابتدا دندانپزشک بی‌حسی موضعی استفاده می‌کند تا در حین درمان دردی احساس نکنید. با دریل دندانپزشکی، دستگاه‌های هوا برش یا لیزر بخشهای پوسیده دندان تراشیده می‌شوند. انتخاب نوع ابزار بستگی به دندانپزشک و همچنین راحتی بیمار دارد.
  2. سپس دندانپزشک با میله مدرجی به نام پروب، مشخص می‌کند آیا همه بخشهای پوسیده برداشته شده‌اند یا نه. پس از برداشتن همه پوسیدگی‌های دندان، دندان تمیز می‌شود تا از هر گونه باکتری و ذرات خارجی پاکسازی شود و آماده پر کردن باشد.
  3. اگر پوسیدگی نزدیک به ریشه دندان باشد ممکن است ابتدا با یونومر شیشه یا رزین کامپوزیت لایه‌ای روی ریشه‌های دندان کشیده شود تا از آن بیشتر محافظت شود چرا که در داخل ریشه عصب قرار دارد و بسیار آسیب پذیر است.
  4. مواد پر کننده دندان در حفره دندان قرار می‌گیرند.
  5. در آخر دندانپزشک دندان را پولیش می‌کند.

 

پر‌کردن دندان با مواد سفید یا تیره؟

کامپوزیت رنگ دندان می‌باشد و آمالگام یک ماده پر‌کردنی به رنگ نقره ای و سیاه می‌باشد. آمالگام مستحکم تر از کامپوزیت بوده و برای دندان‌های آسیا کوچک و بزرگ مناسب‌تر می‌باشند زیرا دیرتر آسیب می‌بینند ولی بسیاری از افراد برای داشتن زیبایی دندان ها تمایل به پر کردن دندان با کامپوزیت دارند زیرا به رنگ  دندان‌ها می‌باشد ولی امروزه کامپوزیت نیز با کیفیت تر از قبل ساخته می‌شود و استحکام بالایی برخوردار است.نکته حائز اهمیت دیگر این است که کامپوزیت دارای قدرت چسبندگی زیادتری نسبت به آمالگام می‌باشد و احتیاج به حفره درست کردن نمی‌باشد ولی آمالگام باید دندان تراشیده و خالی گردد تا در دندان جای گرفته و بیرون نیاید.
در کل کامپوزیت برای دندان‌های جلو مفید می‌باشد که دارای رنگ سفید است و برای دندان‌های عقبی آمالگام یا مواد تیره مناسب‌تر می‌باشد.

انواع مواد برای پر‌کردن دندان را می‌دانید؟؟

  • آمالگام

حدود 150 سال است که از آمالگام برای درمان پوسیدگی‌ها و حفره استفاده می‌شود.
معمولا برای پر کردن دندان‌های خلفی (پشتی) استفاده می‌شود. با این حال، بسیاری از افراد آن را از نظر زیبایی نمی‌پسندند. علاوه بر این، در مقایسه با سایر انواع پرکردگی‌ها، احتمال انبساط و انقباض و ایجاد ترک دندان با آن ها بیشتر است.

طول عمر و دوام آمالگام نسبت به کامپوزیت بیشتر است.

.

  • کامپوزیت

کامپوزیت دندانی یک ماده خمیری می‌باشد که از مخلوط سرامیک و پلاستیک است که برای پر کردن دندان و حفره های آن به کار می‌رود و معمولا به رنگ دندان های فرد می‌باشد این مواد به حد مناسبی در دندان قرار می‌گیرد و با نور آبی رنگی سفت می‌شود.
  • طلا

طلا قدیمی‌ترین ماده پرکننده دندان است. این ماده بسیار پایدار است اما مسلما از نظر ظاهری از مطلوبیت بالایی برخوردار نیست و اگر مسئله زیبایی آن مطرح نبود قطعا بهترین ماده پرکننده دندان محسوب می‌شد. پر کردن دندان با طلا کاری دشوار و از نظر تکنیکی حساس است. کسانی که طلا را برای پر کردن دندان خود انتخاب می‌کنند لازم است دو بار به دندان پزشک مراجعه کنند زیرا ساخت این ماده در آزمایشگاه انجام می‌شود. به علاوه ماده اصلی تشکیل دهنده این ماده پرکننده (طلا) ماده‌ای گران قیمت است به همین دلیل پر کردن دندان با طلا بسیار پرهزینه خواهد بود. به طور کلی این ماده برای ترمیم دندان‌های جلو کاربرد زیادی ندارد.
  • گلاس آینومر

گلاس آیونومرها کمتر از پنج سال دوام می‌آورند، اما گزینه خوبی برای ترمیم و پر کردن دندان شیری در کودکان می‌باشند. آنها همچنین می‌توانند فلوراید آزاد کنند و این به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک زیادی می‌کند.
  • سرامیک یا پرسلن

سرامیک بیش از ۱۵ سال ماندگاری دارد و در برابر لکه‌ها از مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت برخوردار است. با این حال، هزینه پر كردن دندان با سراميك مثل طلا بالا است.

 

 

چه زمانی نیاز است پر شدگی دندان را تعویض کنیم؟

سایش و ترک خوردگی پرشدگی
گسترش پوسیدگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *